torsdag 12. april 2012

Rått spill

Den skotske journalisten Andrew Jennings har brukt store deler av sin karriere på å avsløre korrupsjon og råttenskap i idretten. IOC var de første han tok for seg, og etter han var ferdig med dem gikk han løs på FIFA.

«Rått spill - FIFAs hemmelige verden» tar oss med helt tilbake til 70-tallet, da Sir Stanley Rous ble kastet fra sitt presidentverv i det internasjonale fotballforbundet FIFA, og følger oss gjennom en mengde av intriger, maktkamper og regelrett korrupsjon innenfor en av idrettens aller mektigste organisasjoner.

Vi får høre hvordan Dassler-familien (Adidas-konsernet) bidro til at det var de som fikk den store gevinsten av profesjonaliseringen av den internasjonale fotballen som foregikk på 70- og 80-tallet, og vi får vite hvordan FIFA klarte å tape så store pengesummer at de måtte foreta regnskapsmessige krumspring for ikke å gå konkurs.

Jeg leste boka i norsk oversettelse, og denne oversettelsen er mitt store ankepunkt til boka. Jeg liker den rett og slett ikke. Mye er etter min mening dårlig oversatt. Forfatteren har også skrevet litt i overkant mye springende kronologisk, noe som tidvis gjør det litt vanskelig å henge med i svingene.

Dette er allikevel en bok som gjorde meg sint. Så sint ble jeg at jeg leste den ferdig på to dager, og skrev denne bloggposten dagen etter, for det er ingen tvil om at boka fortjener et enda større publikum.

Boka er gitt ut i 2006, så det har jo skjedd en rekke ting siden den ble gitt ut, men om man er litt oppdatert på hendelser de siste årene er det allikevel utrolig viktig å lese dette for å vite om noe av det som ligger bak.

Alle fotballelskere i hele verden bør lese denne boka, og gjøre alt de kan for å kjempe mot pampeveldet i FIFA som tidvis truer med å ødelegge hele idretten!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar