mandag 21. juli 2014

Terrorindustrien

Var i vår på flyttesalg hos Manifest Forlag, og plukket der opp Joakim Hammerlins «Terrorindustrien», hvor han går gjennom hvordan ettervirkningene etter 11. september 2001 har påvirket samfunnet.

Hammerlin, som er filosof, går grundig igjennom hvilke tiltak man pr 2009 da boka kom ut kjente til at først og fremst USA, men også deres allierte (inkludert Norge) har innført, og han kritiserer en hel rekke av disse tiltakene for å være rene symboltiltak som i beste fall ikke har noen virkning, i verste fall bare sørger for at innbyggernes personvern er alvorlig svekket.

At boka kom i 2009 er kanskje det største ankepunktet jeg har mot å lese den nå. I lys av «vår egen» terroristaksjon her hjemme, 22. juli 2011, og ikke minst Wikileaks-avsløringene som har kastet enda mer lys over det virkelige omfanget av USAs overvåkning av både sine venner og sine fiender blir mye av boka svært utdatert.

Likevel vil jeg si at boka var svært interessant å lese, og jeg ser ikke bort fra at jeg også kommer til å prøve meg på Hammerlins nyere bok «Terror og demokrati» etterhvert, hvor også problemstillingene etter Behring Breiviks terroraksjon er dratt inn.

Anbefales for alle med interesse for personvern og demokrati.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar