søndag 24. januar 2010

Levende Rollespill - LAIV

Etter en helg fylt med korpsmusikk skal jeg i dag skrive noen ord om Hanne Grasmos bok «Levende Rollespill» fra 1998.

Boka tar for seg alle sider ved fenomenet levende rollespill, altså kort fortalt at ulike mennesker ikler seg en rolle og interagerer med hverandre i organiserte former som noen helt andre enn den de egentlig er.

I tillegg til å gi leseren en innføring i hva som må til for å arrangere en såkalt «laiv», får vi også innblikk i sosiologen Grasmos syn på hva et slikt rollespill kan gjøre for den enkelte som deltar, noe som nok især for de mest erfarne laiverne er vel så interressant som detaljbeskrivelser av planleggingen av en laiv.

For nybegynnere er det også tatt med en utrolig nyttig ordliste bakerst i boka, som en kjapp innføring i stammespråket som ellers kan virke litt avskrekkende.

Jeg har selv deltatt på et levende rollespill, og var der en utspekulert forrædersk type, som sviktet alle vennene mine, noe jeg føler ikke er meg i det hele tatt, men samtidig merket jeg at det ga meg et visst «kick» å spille på denne måten for å få fordeler (ikke til meg, men til rollen min). Hvem vet, kanskje man kunne blitt forræder om forholdene lå til rette for det?

Ei flott bok for alle som har vært på laiv, har tenkt seg på laiv, eller rett og slett bare vil vite mer om hva laiv er og hva man gjør der. (Kan for øvrig anbefale dette nettstedet om du vil ha kontakt med laivere der du bor)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar