tirsdag 16. desember 2014

Isfritt

På sensommeren kontaktet plutselig geologen Henrik Svensen meg på twitter og spurte etter adressa mi, for å sende meg ei ny bok. Litt senere dumpet et eksemplar av«Isfritt - Populærvitenskap som angår deg» hvor Svensen sammen med biologiprofessor Dag O. Hessen, redaktør Nina Kristiansen, fysiker Bjørn H. Samset, journalist og redaktør Kjetil Østli og førsteamanuensis Helga (Kikki) F. Kleiven har vært redaksjonskomité for en svært spennende antologi ned i postkassa mi. På grunn av lite framdrift med ei anna bok tok det dessverre litt for lang tid før jeg fikk tid å lese denne, men når jeg endelig kom i gang gikk det unna!

Boka er som sagt en antologi, altså en samling av tekster av ulike forfattere. De fleste av tekstene har tidligere vært publisert i andre sammenhenger, mens noen av dem er helt ferske.

I den første teksten forteller Svensen og Hessen om hva som er målet med denne antologien: Å skape en plattform for å samle de beste populærvitenskapelige tekstene innenfor et gitt tema fra siste år. Med dette første forsøket synes jeg de har lyktes svært godt i å samle svært gode tekster fra en rekke fagfelt, hvor det de har til felles er at de passer inn i tittelen «Isfritt», altså at de på en eller annen måte tøtsjer innom klimaendringer.

Boka inneholder totalt 37 tekster av en rekke ulike vitenskapsskribenter. Noen av tekstene er bare et avsnitt lange mens andre går over flere sider, og stilen varierer fra å grense mot det vitenskapelige til å være svært personlig fortellende, så her bør det være noe for enhver å kose seg med.

Selv er to av mine favoritter fra boka Mari Løseths «Hvordan fange en måke» og Ingebjørn Bleidvins «Flisespikkere vs. Magefølelse», som begge hver på sin måte forteller om den nitidigheten som kreves for å drive forskning etter den vitenskapelige metode.

Om jeg skal klage på noe med denne samlingen må det være at det ikke foreligger noen presentasjon av artikkelforfatterne. De seks i redaksjonskomitéen har inni omslaget fått en helt kort presentasjon, og noe slikt burde man funnet plass til for de som har skrevet artiklene også, gjerne i tilknytning til den enkelte artikkel.

Boka er definitivt en liten supernova på den norske populærvitenskapshimmelen, og jeg håper virkelig at dette har gitt mersmak for forlag og redaksjon og vil bli fulgt opp av tilsvarende utgivelser også om andre temaer, selv om akkurat klimaendringene såklart er det absolutt viktigste å sette søkelys på akkurat nå!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar