fredag 30. januar 2015

Gravity's Engines

Caleb Scharf er en amerikansk astrofysiker som leder Columbia-universitetets astrobiologi-senter. I «Gravity's engines: How bubble-blowing black holes rule galaxies, stars, and life in cosmos» viser han oss på en fremragende måte hvordan de minste tingene i fysikken (subatomære partikler) henger sammen med de aller aller største. (Galakseklynger og selve kosmos)

Et nøkkelobjekt i denne sammenhengen er sorte hull. Sorte hull er kanskje et av de kosmiske objektene som flest har hørt om, og færrest egentlig kan forklare hva er. Vi får en grundig innføring i hvordan sorte hull oppstår, og hvordan de fungerer etter at de er blitt dannet.

Det Scharf har vært med å oppdage og formidler i populærvitenskapelig form i denne boka er at den opprinnelige teorien om at materien som blir sugd inn i et sort hull aldri mer «gir lyd fra seg» kan vise seg å ikke være helt korrekt. Gjennom en rekke kompliserte prosesser viser det seg at sorte hull sender fra seg informasjon, først og fremst i form av «bobler» med gravitasjon som passerer gjennom galaksene hvor de sorte hullene holder til og videre ut i kosmos.

Boka var utrolig interessant, men jeg vil ikke anbefale den for nybegynnere i sjangeren populærvitenskapelig fysikk, da det er utrolig kompliserte fenomener, og tildels «cutting edge» forskning Scharf introduserer oss for. Selv merket jeg at jeg burde ha lest mer astrofysikk på forhånd, og jeg kommer nok til å gi meg løs på denne på nytt, etter å ha skaffet meg litt bedre grunnlag på feltet. (Når det er sagt: Bøker som «De hemmelige partiklene» har også vært utrolig nyttige for å få utbytte av denne boka)

Anbefales på det sterkeste for «nerder» med interesse for astrofysikk og gravitasjonsforskning!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar